Coming up: NIH Fitness Convention

18. – 20. november på Norges Idrettshøgskole – and I’m attending!


Det er alltid gøy med conventions. Så mye treningsglede, inspirasjon og mulighet for faglig oppdatering på et og samme sted skal du lete lenge etter! Sist convention jeg var på var Nike i vår, og i fjor var jeg på Puma. Nå er det altså NIH sin convention som står for tur, og jeg gleder meg veldig!

Da jeg kun jobbet som instruktør kunne jeg gjerne være med på 5-6 gruppetimer om dagen. Nå tar jeg det litt mer med ro, og prøver å få med meg noen foredrag også. Jeg prøver å sette sammen en timeplan hvor jeg både kan hente litt inspirasjon til gruppetimer, oppdatere meg faglig i forhold til forskning, men også få litt personlig utbytte både som trener og privatperson.

Det er utrolig mye bra å velge mellom, og man kan selvfølgelig ikke få med seg alt. Du finner en oversikt over alle tilbudene her, og under kan du lese om hva jeg tenker å være med på denne gangen.

Fredagen er det Pre-Convention, og for min del betyr det CrossFit-kurs!
(Egentlig skulle dette være et R.I.P.P.E.D-kurs som jeg gledet meg veldig til, for det er ikke kjørt så mange av de kursene i Europa enda. Men de trakk seg, og jeg kjenner at det er helt greit – for et CrossFit-kurs er nok minst like, om ikke mer, verdifullt for meg!)
Tren funksjonelle basisøvelser: markløft, frivending, knebøy, presser, støt og rykk. Lær deg basis turnøvelser: pull-ups, dips, tauklatring, armhevinger, sit-ups, håndstående armheving, piruetter, salto, splitt og statiske hold. Sykle, løp, svøm og ro. Hardt og raskt. Bland elementene, kondisjon, vektløfting og turnøvelser med så stor variasjon og kreativitet som mulig. Rutine er fienden. Hold treningene korte og intensive. Lær deg å mestre nye idretter og aktiviteter.
Antakelig krise slitsomt – men tenk så gøy også da! Gleeeder meg til å gå på jobb uken etter – og PT-kundene kan vel bare starte med å gru-glede seg!

Core Flow
Magnus viser hvordan du kan trene den sentrale kraft en i kroppen din. Med utgangspunkt i grunnleggende basisbevegelser utfordres du i varianter og progresjoner.

Bli den beste av de beste
I dette foredraget vil Frank gi deg bedre innsikt i hvordan du selv kan utvikle din egen indre «»drive»» og motivasjon, hva du bør legge vekt på i din egenutvikling uten å bare sammenligne deg med andre. Bli den beste utgaven av deg selv ved å få påfyll av gode verktøy og teorier om selvutvikling. 

Effekt av antioksidanter på trening
I dette foredraget vil Gøran presentere resultater fra to studier. En studie der treningen besto aerob utholdenhetstrening og en studie med styrketrening. I begge studiene ble det undersøkt om høye doser med C- og E-vitamin hadde innvirkning på treningseffektene. 

Fysiologiske variabler ved testing av utholdenhet
I Henrik sitt foredrag kommer han til å belyse sammenhenger mellom vO2max, hjertefrekvens og Borg skala. Dette gjøres med utgangspunkt  i Hunt data , en befolkningsundersøkelse i Nord-Trøndelag, og er en del av Henriks doktorgradsarbeide.

Core centric workout
Vi går gjennom et praktisk treningsprogram som tar for seg alternative funksjonelle øvelser velegnet for både én-til-én sesjoner med personlig trener, så vel som gruppetrening. Øvelsene og progresjonen er lagt opp i tråd med CoreCentric Method og baserer seg på en naturlig utvikling og læring av bevegelser (“back to basics”), med mye fokus på de sentralt beliggende muskler i kroppen vår. Underveis vil vi bruke CoreCentric Method som en strukturert og standardisert metode for å tilrettelegge vanskelighetsgraden av øvelsene for ulike brukere. 

Hvordan tilrettelegge for dine gravide kunder
Graviditet er den eneste kliniske situasjonen hvor det er to deltagere, mor og foster. Å balansere fysisk aktivitet/trening både for å optimalisere fosterets vekst og utvikling, samt ivareta god helse for moren både på kort og lang sikt, indikerer behovet for en vitenskapelig tilnærming til de treningsanbefalinger som gis. I dette foredraget vil Lene gi deg bedre innsikt i hvordan du kan veilede og tilrettelegge trening for dine gravide kunder. Det er svært viktig at gravide opplever at de kan trene uten redsel for å skade det ufødte eller seg selv! 

Høyteknologiske hollywood animasjoner
I vår 3D-analyselab bruker vi det samme utstyret  som i de store Hollywood-filmene. Her kan vi måle muskelaktivitet i idretts- og styrkeøvelser og f.eks sammenlikne varianter av en øvelse. Dette vil bl.a. bli illustrert vha. banebrytende 3D-animasjoner som viser teknikkdetaljer, muskelaktivering og belastning på kroppens strukturer. Vi vil ta for oss noen av de vanligste baseøvelsene som f.eks. knebøy og benkpress.
Her vil du blant annet lære 

  • hvorfor du kan løfte mer i benkpress med stang enn med manualer 
  • hva som er årsaken til at visse faser i en knebøy er tyngre enn andre 
  • hvordan ryggen belastes under ulike løft

Optimalisering av målsetning for kunden
Å ha mål gir god motivasjon og å nå sine mål gir en god 
følelse. Når vi skal komme i gang med trening setter vi oss ofte noen mål og disse målene driver oss i det daglige. Men på samme måte som det å nå sine mål er motiverende, kan det virke negativt på motivasjonen når man ikke når sine mål. Derfor er det å sette seg realistiske mål og hvordan man oppnår disse målene to sider av samme sak. Dette foredraget vil dreie seg om denne balansen: Hva kan oppnås med trening og hvordan skal man trene for å oppnå målene?  

Step, move, dance & shake
Lei av klassiske step-timer? Da bør du bli med på denne klassen som representerer en ny dimensjon innen step. Lær hvordan su starter med enkle steg og forandrer dem, med små detaljer, til spektakulære kombinasjoner. Steve er kjent for sin dynamiske byggemetode og han garanterer at du vil huske  denne eksplosjonen av en tap-free stepklasse lenge. 

Corebar HIT
COREBAR™ HIT – the training concept where you ACTUALLY have to sweat to get in shape! COREBAR™ har alt! Det er tøft, røft, energisk, glad, lekent, ujålete, rolig, konsentrert og fokusert. Det er gjennomtenkt musikk, øvelser og kommunikasjon. Dette en treningsopplevelse, ikke bare en vanlig treningstime. Det er rett og slett så gøy at man gleder seg til å komme tilbake. COREBAR™ trening er full pakke: Kondisjon, styrke, balanse og bevegelighet , med et helt spesielt fokus på coremuskulaturen. Treningsformen baserer seg på viktige fysioterapiprinsipper, noe som gjør den til en svært funksjonell treningsform. 

Have fun, Train Hard or Go Home!

Og så – noe ekstra å glede seg til…

NYE SKO!!! 😀

5 thoughts on “Coming up: NIH Fitness Convention

  1. Jeg ble kjempesur når jeg så at R.I.P.P.E.D hadde trukket seg. Er ikke like positiv som deg til CrossFit-økten desverre så jeg prøver å bytte tror jeg 😉 Men gøy skal det bli 😀

    • Jeg hadde gledet meg jeg også – men jeg må ærlig innrømme at den delen av filmen hvor de står å tramper takten til bicepscurl ikke appellerer så veldig til meg. Jeg har jobbet som instruktør i mange år og gjort mine repetisjoner i takt med musikken – men personlig så synes ikke så veldig mye om akkurat det så sånn sett er nok crossfit mere «riktig» for meg!

Legg igjen en kommentar

