Lapskaus Light

Visste du at lapskaus kan være ganske mager mat? Jeg har aldri lagd lapskaus før, fordi jeg alltid har tenkt på det som litt kjedelig. Nå skal jeg jo reise bort noen dager og synes det er greit å tømme kjøleskapet for ferske grønnsaker så jeg slipper å kaste så mye. Lapskaus er jo fin restemat, så hvorfor ikke gi retten en sjanse? Så jeg googla jeg litt rundt, og fant en side med flere oppskrifter her. Jeg kikket litt gjennom alle oppskriftene og lagde min egen diettvariant, sånn som jeg pleier. Diett eller ikke diett – dette er kanskje den beste lapskausen jeg har smakt i hele mitt liv, så oppskriften anbefales til alle som har lyst på en god middag som varmer i høstmørket!

– 1 gulrot
– 3-4 sjalottløk
– 1/2 sellerirot
– 300 g strimlet svinekjøtt
– ca 3 dl kalvebuljong
– 1 fedd hvitløk
– salt
– hele pepperkorn
– persille
– laurbærblad
– kanel
– nellikspiker

Jeg kuttet alle grønnsakene i biter, og hadde dette sammen med kjøttet i en kjele. Så hadde jeg over buljongen og krydderet (brukte hele pepperkorn, for det er litt kult) og lot det koke på lav varme med lokk en times tid.

En fordel med denne retten er at det er lett å lage mange porsjoner, og den er fin å varme opp. Den lager seg jo selv, så da kan du få gjort unna mye annet mens du venter:)

2 thoughts on “Lapskaus Light

Legg igjen en kommentar

