7. desember : RØDKÅL

Det blir ikke mer jul enn man lager selv, spesielt ikke på diett. I og med at jeg ikke kan fråtse i julesnacks som mandariner og nøtter handler det om å være kreativ. Jeg kjøpte en rødkål for første gang i hele mitt liv sist uke, og den eneste gangen i året jeg spiser det er til ribba første juledag. Men det er jo godt… Og det smaker jo jul! Siden jeg ikke har kjøpt det før, har jeg heller ikke tilberedt det… Lite visste jeg om at rødkål skal kokes med tonnevis av karbohydrater fra blant annet epler, appelsiner, rosiner, fiken og rødvin. SKUFFAAA! Men klarer jeg å finne en løsning? JA! (La meg nok en gang bemerke at jeg ikke er redd for carbs, det er bare ikke plass til så mange «sånne» karber i dietten min…)

I dag ble det to måltider med «pølsekrydret» svinekjøtt, og en rødkålvariant til hver av de.

Kokt rødkål
– rødkål
– sjalottløk
– FunLight Granateple
– Yaconsirup
– balsamicoeddik
– hønsebuljong
– kanelstang
– nellikspiker
– karve
– salt&pepper

Først kutta jeg rødkål og sjalottløk i strimler. Jeg brukte 250 gram rødkål og 50 gram sjalottløk. Dette kokte jeg i saft blandet med litt vann til nesten all væsken hadde dampet vekk. Deretter tilsatte jeg hønsebuljong (kanskje 3 dl?), ca 1 ss balsamico og ca en ss sirup. Tilsatte kanelstang, nellikspiker og karve og lot det koke en god stund, igjen til det var ganske lite væske igjen. Smakte til med salt og pepper, og voila! Torunn har luresmakt litt, og dommen var «syyykt godt!!!».

Stekt rødkål
– hvitløk
– revet ingefær
– rødkål
– løk
– sukrin
– maldonsalt 

Surret først krydderet i litt olje, før jeg tilsatte grønnsakene og lot det surre i panna en stund  før jeg hadde over litt sukrin og salt. Enkelt og greit!

Pølsekrydret svinekjøtt
– strimlet svinekjøtt
– revet muskat
– kardemomme
– hvitløkspulver
– revet ingefær
– dijonsennep
– salt&pepper

Bland alt sammen, og stek i panna til det er ferdig. Jeg lover deg at det lukter julemat. Og at sammen med den kokte rødkålen smaker det helt fantastisk, og med den stekte smaker det bare godt.

 

 

2 thoughts on “7. desember : RØDKÅL

  1. Du er så kreativ. Jeg elsker å lage mat og eksperimentere slik som deg. Får se om jeg prøver å lage noe inspirert av deg en dag.
    I dag hadde vi en absolutt ikke diettvennlig middag. Men den var desto mer smaksløk-vennlig;
    Røkt torsk, samt potet- og eggesalat (potet, egg, rødløk, pepper, litt salt + litt majones på toppen).
    En litt modernisert versjon av barndommens favoritt 🙂

Legg igjen en kommentar

