15. desember : JULESILD

Noen som har fått med seg at jeg er litt glad i fisk og sjømat eller..? 🙂 Som «voksen» synes jeg det er fint å kunne bidra litt til julefrokosten, så i kveld skal jeg lage sildesalater.

Disse to fant jeg i et blad fra Coop Mega for mange år siden og siden har jeg laget de flere ganger for de er litt annerledes enn de du kjøper ferdig og samtidig veldig gode! Ikke spesielt vanskelig heller, bare ekstremt kjedelig å plukke bein ut av sildefiletene. Jeg har med andre ord planen klar for resten av kvelden!

Jeg synes de smaker aller best på et skikkelig grovt og mørkt rugbrød, så Mor, du må gjerne lage melkekartongbrød i år også! Eller sende meg oppskriften;)

Anis-sild
– Spekesild (rene fileter)
– Løk
– Gulrot

– 1 dl eddik 7%
– 2 dl vann
– 1 dl sukker
– 1 ts sort pepper hel
– 10 stk stjerneanis hele

Legg spekesildfiletene i vann over natten så de blir mindre salte. Tørk dem godt og kutt dem i gaffelbiter. Bland ingrediensene til laken i en kjele, kok opp og avkjøl. Skjær løken i ringer og gulroten i skiver eller terninger. Legg sildebiter, løkringer og gulrot lagvis i glass og hell på lake til det dekker godt. La silda trekke i minst 2 døgn før den nytes!

Karri- og sennepsild
– Spekesild (rene fileter)
– 1 stk eple
– 0,5 purreløk

– 1 ss grov sennep
– 1 ts karripulver
– 1 eggeplomme
– 2 dl soyaolje
– 2 ss sukker
– 2 ss eddik 7%

Legg spekesildfiletene i vann over natten så de blir mindre salte. Tørk dem godt og kutt dem i gaffelbiter. Bland sennep, karri, eggeplomme, eddik, olje og sukker, og kjør blandingen glatt med en stavmikser eller kjøkkenmaskin. Skjær eplet i terninger og purren i ringer. Legg sild, purre og eple lagvis i glasset og hell over lake til den dekker. Skru på lokket og vend glasset til silda er i god kontakt med laken.

I tillegg til disse skal jeg lage tomatsild og en reke- og røkelakssalat. Nesten så ribberull og sylte blir overflødig på frokostbordet… Men bare nesten!

3 thoughts on “15. desember : JULESILD

    • Den holder nok ikke evig, men siden det er både sukker og eddik i oppskriftene gjør det holdbarheten ganske bra så vidt jeg vet. Den holder i alle fall fram til jul, og jeg bekymrer meg overhode ikke for at den blir stående sånn at den blir «for gammel» 😉

  1. Jeg tror sild er den eneste vanlige fisken jeg ikke liker, dessverre. Men har du lyst å dele oppskriften til den reke- og røykalakssalaten også? For det hørtes jo utrolig godt ut 😉

Legg igjen en kommentar

