Klarer DU 500 kcal på 30 min?

Vi står på trappene til et nytt år, og en ny treningssesong. I ELIXIA betyr dette et nytt produkt på gruppetreningsfronten, og denne våren er det timen 500 kcal som er vårt flaggskip! Vi har ikke en gang startet, men media har allerede skapt litt blest rundt produktet. Hvorfor? Jo da, det er en viss skepsis til akkurat det med å brenne 500 kcal på en halv time. Forståelig nok, da det er mange faktorer som spiller inn på dette…

Men det vi er ute etter er jo å få deg til å ta ut ditt potensiale! Hvor mange kalorier klarer du å forbrenne på en halv time? Dette er testet ut på både utrente og godt trente, lette og tunge, jenter og gutter. Noen har fått pulsklokka til å vise godt over 500 kcal, mens jeg endte opp på ca 300 den første gangen jeg prøvde. Liten kropp → liten motor. Reduserte karbohydratlagre vet jeg gir meg lavere puls, og det gir dårligere uttelling av kalorier på pulsklokka.

Her kan du lese ELIXIA sin egen beskrivelse av timen! 

Det er jo selvfølgelig debattert litt rundt dette i media, jeg har linket til saken tidligere men om du ikke har sett det innlegget kan du oppdatere deg her.

Selve timen er lagt opp i 3 intervaller på 6 minutter, med 2 minutter aktiv pause i mellom. På hvert av intervalldragene skal du utføre 4 ulike øvelser i 30 sekunder i 3 runder. Den første intervallen gjennomføres med håndmanualer, den andre intervallen med en vektskive, og den siste med egen kroppsvekt. Stepkassen er hjelpemiddel på alle intervallene. Her kan du se den offisielle reklamevideoen til timen:

De fleste av øvelsene har flere intensitetsnivåer, slik at du kan tilpasse timen til deg selv sånn at du kan ta ut ditt potensiale den dagen. Jeg tør påstå at hvis utfører tyngste alternativet med de tyngste vektene som er å oppdrive (40 kg manualer og vektskiver på 25 kg i vårt tilfelle) i et respektabelt tempo som er like høyt i alle 3 rundene, ja, da kommer du i alle fall ikke fra planeten jorda. Det vil si at man alltid vil kunne jobbe litt hardere… Jobber du hardere, forbrenner du mer, så muligheten til å svi av mengder med kalorier er absolutt til stede!
For min del fikk jeg masse ut av å trene med 4 kg’s manualer den første gangen! Kan godt hende jeg hadde greid å trene med både 5 og 6 kg, men det får bli utover våren! (Og for de som måtte lure – NEI! Bicepscurl er ikke en av øvelsene!!!)

Her ser du for eksempel meg på kurset. Første runde på siste intervall – push-ups med klapp går LETT!
 Siste runde… Det er tungt nok å ta de på knærne…
Selv var jeg veldig åpen i forhold til denne timen før jeg hadde prøvd den på kurset fordi jeg hadde fått en via-via beskrivelse av timen som var litt alarmerende i forhold til min kropp. Men jeg ble veldig positivt overrasket, og likte den godt fra første sekund. Det er veldig enkelt: Don’t think – just DO! Det at hver øvelse ikke varer i mer enn 30 sekunder gjør at det går ganske greit å motivere seg til å gi full gass hele veien. Du klarer alltid 30 sekunder!

     

 

Kort oppsummert: Vil du forbrenne så mye du har potensiale til i løpet av 30 minutter, er du klar for å jobbe hardt, utfordre deg selv og ta et steg ut av komfortsonen din, så ta deg en tur på 500 kcal. Jeg kjører timen torsdag morgen kl 09.00 på ELIXIA Lade Arena det kommende semesteret fra og med 5. januar. VELKOMMEN!

4 tanker på “Klarer DU 500 kcal på 30 min?

  1. Anita, hun som holdt kurs for dere er kollegaen min på Elixia Jessheim. Hun er helt rå! 😀
    Vi fikk prøve timen vi også og jeg syns det var utrolig moro! 🙂 Veldig bra variasjon fra de tunge få repsa jeg driver med, og kjempefin utholdenhetstrening. Fikk ca 420 kcal jeg på mine smale 180 cm. Det jeg også syns er veldig bra er at man er maks effektiv på 30 min.
    Så alle dere som nøler: Kom dere på timen! Garanterer godfølelsen ;D

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s