En alle tiders nyttårsaften!

GODT NYTT ÅR! 

Jeg håper du hadde en fin nyttårskveld, og at den første dagen i det nye året ikke er helt ubrukelig;) For meg var nyttårskvelden den siste utenfor diettrammene, og hva var vel bedre enn en 5-retters middag med 4 herlige jenter?

Med 5 retter på menyen var det bare å sette i gang etter at jeg kom hjem fra trening og en liten handlerunde. Etter en meget vellykket nyttårsmiddag hjemme hos Marianne i fjor var det ingen grunn til ikke å bruke samme oppskrift. Ingen grunn til å bytte kalkunkokk heller. Så mens Marianne tok seg av kalkunen og tilbehøret til den, dekket jeg bord og pyntet litt før jeg fortsatte på mine små prosjekter. Alt av matlaging gikk knirkefritt, faktisk greide jeg å smelle sammen noen lakseruller som aperitiff også.

Til forrett spiste vi grillede kamskjell. Disse ble grillet «live» på bordet, litt ekstra må det jo være på nyttårsaften.

Kamskjellene ble krydret med salt og pepper, og servert med marinerte agurkskiver og en pasjonfrukt- og chilisaus. Utrolig godt! Jeg hadde faktisk ingen anelse om hvordan en pasjonsfrukt egentlig så ut før jeg kjøpte det nå, og det er alltid gøy med nye råvarer!

Til hovedrett var det som sagt kalkun. Den ble fylt til randen med persillesmør og stekt på 100°C. Sinnssykt saftig og god! Som tilbehør hadde vi tranebærchutney, baconstekt rosenkål, stekte potetbåter, Lene sin waldorfsalat og rødvinssaus. Det ble to serveringer, gitt!

Det som er så godt med sånne selskap er at man kan sitte ved bordet i maaange timer! Så jeg kjørte jo på med en liten ostesnack før desserten.

Brie med hasselnøtt og eple, Gamle Ole med karve og reddik, og Selbu Blå med valnøtt servert på speltkjeks.

Og så da – desserten! Også en vinner. Frukt og sjokolade? Ja takk!

Mango, kiwi og melon, browniecookie og hvit sjokolademousse. Oppskriften på sjokolademoussen inneholdt kremost naturell, og det gjorde den litt syrlig og frisk.

 

 

Skal det feires noe, så hører det med en liten kake. Suksessterte er det lenge siden jeg har spist, men det er jo så godt! I mangel av vanlig melis ble det lavkarboversjon denne gangen, og det var faktisk ganske godt! En enkel kake å lage, men man må være litt tålmodig når det kommer til den gule kremen…

Jeg bor ganske beleilig til i forhold til det offisielle fyrverkeriet i Trondheim, og vi hadde virkelig orkesterplass ute på balkongen min. Stjerneskudd og cava rett fra flaska:)

Jeg synes kvelden ble helt perfekt, og den innfridde alle de forventningene jeg mot min vilje hadde denne gangen. Nyttårsaften kan være litt oppskrytt, jeg synes egentlig ikke at det er så viktig hva man gjør så lenge man er sammen med folk man er glad i! Men det var jo en god unnskyldning for å lage en stor middag da… Og siden dette ble «det siste måltidet» før konkurransene i april så hadde det vært innmari synd om det ble en fiasko, egentlig… MEN: Det hadde ikke vært det samme om det ikke hadde vært for Marianne, Kristine, Lene og Maria…

Så tusen takk for en herlig kveld jenter! Perfekt avslutning på et godt år, og en kveld og et måltid jeg skal leve på de neste 15 ukene:)

4 thoughts on “En alle tiders nyttårsaften!

Legg igjen en kommentar

