Lakselunsj

Jeg tror kanskje jeg kan ha nevnt det før? At jeg er glad i fisk? Folk som ikke liker fisk kan ikke ha smakt annet enn en ihjelkokte fiskestykker fulle av bein du må plukke ut selv, sammen med fjorårets like ihjelkokte poteter og revet gulrot som har begynt å bli tørr, fordi den ble lagd ferdig før potetene ble satt til koking (og de kokte sykt lenge, ikke sant?).

Men får du fisk som er tilberedt på riktig måte med passende tilbehør, så kan det slå den dyreste biffen langt ned i støvlene! I dag er det styrkefri, og heldigvis for det, for kroppen er übersliten etter økta i går. Styrkefri betyr et måltid med laks, og jeg gleder meg like mye over det hver eneste gang – spesielt dersom det er en fresh bit med Salma-laks! Laksen kan spises rå som sashimi, kald i salat, eller som min absolutte favoritt: ovnsbakt sammen med grønnsaker. Favorittgrønnsakene i lakseforma er squash, paprika, rødløk og sjampinjong. I dag ble sjampinjongen erstattet med spinat, men det smakte ikke noe dårligere av den grunn. Maldonsalt og pepper (og god olivenolje og sesamfrø) er alt som skal til!

Ved steking av kjøtt og fisk vil jeg anbefale å bruke steketermometer. Da kan du ikke få annet enn perfekt resultat!

Nå skal jeg prøve å dra den sovende kroppen min ut på tur sammen med min søte mamma. Akkurat nå trenger hodet litt mammaterapi, sånn at hele meg er klar til en ny uke med nye utfordringer. Jeg skal innrømme at jeg føler meg litt sliten akkurat i dag, men det er ikke nødvendigvis en sånn vedvarende slitenhet, det kan godt hende at det ikke er mer enn litt frisk luft som skal til for å heve hodet over vannet igjen. Turen er en absolutt nødvendighet etter gårsdagens frie måltid. Et måltid kan være mange retter… Det ble en 3-retters med mine fantastiske venninner pluss en stykk kjæreste, en veldig koselig kveld i det hele tatt:) Selv om jeg egentlig ikke har savnet alkohol, så må jeg jo si jeg gleder meg litt til jeg også kan bidra til tømming av de vinflaskene igjen… Når det gjelder desserten var det jeg som sto for den. I går fant jeg den hittil beste fremgangsmåten, så da skal jeg ta litt bilder og komme med oppskrift på den neste gang – det blir sikkert ikke så alt for lenge til;)

Ha en fin søndag – i dag er siste dag du har mulighet til å delta i konkurransen hvor du kan vinne soltid! Trekning skjer i morgen:)

3 thoughts on “Lakselunsj

Legg igjen en kommentar

