Utfordring!

Helt ærlig – de siste dagene har vært en veldig mye større utfordring enn hva jeg trodde i forhold til maten… Kroppen er, som forventet, som en svamp, og suger til seg alt. I går klarte jeg i alle fall å spise det jeg vet at jeg bør spise – pluss en del ekstra…

Jeg fikk jo en ny stor pose med Exotic Snacks… Og jeg trenger vel ikke si hva som skjedde med den? Jeg delte litt, da. Litt!

Jeg har fått en anbefaling fra Håvard på hvordan jeg bør legge meg energimessig på matinntaket, men det er opp til meg hvordan jeg vil sette det sammen. Jeg orker egentlig ikke å regne så mye på det, så jeg har laget meg en mal som likner farlig mye på den jeg hadde for bare noen måneder siden… Det er liksom så innarbeidet!

Det som er utfordringen nå er alt «det andre» som plutselig er «lov», men som tar fra meg kontrollen. I dag skal vi ha en liten avskjedslunsj i lederteamet på jobb med noe så uskyldig som sushi, men jeg skal innrømme at jeg allerede har googlet kalorier på ulike typer sushi og maki. På torsdag er jeg invitert med på en ny lunsj… Det er synd å si det, og jeg skjemmes nesten litt, men det er nesten (men bare nesten!) så jeg ikke har lyst til å gå bare fordi det ødelegger kontrollen.

Jeg velger å være åpen om dette, og så får dere bare tenke det dere vil. Jeg har vært forberedt på at dette kunne bli utfordrende, men jeg hadde håpet at jeg skulle klare å slappe litt mer av… Heldigvis har jeg en fantastisk sykepleiesøster som samboer, som jeg kan snakke med det om. Du er gull verdt for meg lille gullungen:)

Men – jeg har i alle fall pimpet havregrøten litt! Havregryn blandet med litt Go’Dag Frukt, vaniljeprotein, blåbær, mager kesam, litt hakkede valnøtter og kanel… Fantastisk start på dagen! Og det er jo alle disse små «pimpingene» av maten jeg har gledet meg til! Jeg SKAL klare å hente meg inn igjen! Og det skal jeg klare veldig snart:)

Jeg skal se om ikke jeg får lagt ut litt mer fra helgen i løpet av kvelden. Jeg mangler vel en litt fyldigere update fra Sandefjord også når jeg tenker meg om, og selv om den konkurransen kanskje er litt utgått på dato for deres del så kommer jeg til å gjøre det for min egen del uansett:)

Ønsker dere alle en fin-fin tirsdag – og så skal jeg puste rolig inn og ut noen ganger, sånn at jeg virkelig klarer å kose meg med en god sushi-lunsj! Jeg bør jo egentlig føle at den er fortjent… Eller?

10 thoughts on “Utfordring!

  1. Du fortjener nok litt sushi ja. 🙂 Synes du skal kose deg denne uka. Alt kan rettes opp igjen og litt sushi kommer ikke til å ødelegge formen til høsten.
    Jeg er utrolig imponert over selvdisiplinen!

  2. Det er en helt naturlig overgang når en har vært i sitt livs form og brukt uker, mnd (og kanskje år?) på diett. Å gå tilbake på diett(men mer kcal selvfølgelig) etter konkurranse er ikke feil i det hele tatt, men faktisk sunt både for kroppen og psyken enn å hive seg over bulkebølgen og ende opp med både mageknip og dårlig samvittighet 😉
    Godt du er åpen om det, men du er så absolutt ikke alene skal du vite! 🙂

    Veldig hyggelig å hilse på deg i sfj og oslo forresten! 🙂

    • Mageknip og dårlig samvittighet klare jeg meg fint uten! Har kommet meg tilbake på rett spor nå – håper jeg… Men tusen takk, godt å vite at det ikke bare er meg (ikke at jeg trodde det heller, for så vidt, men likevel…) Veldig koselig å møte deg også, håper ikke det var siste gang!

  3. Sushi burde du vel kunne nyte med god samvittighet, uansett hvor mange kcal det er i den risen. Det er jo både fisk, avokado, agurk og masse andre sunne ting i sushi. Det er ikke akkurat det verste å hive i seg.
    Å ha dårlig samvittighet for det du spiser, nyt heller hver bit 🙂 Og så er jeg sikker på at du klarer å ta kontrollen ganske raskt. Du har klart det før, er ikke i tvil om at du klarer det igjen 🙂 Litt må man kunne unne seg av og til.
    Jeg prøvde å telle og regne ut hvor mye jeg spiser på ei uke. Jeg ga opp etter tre dager, men fant i alle fall ut hva jeg kan prøve å holde meg unna og andre ting jeg kan spise masse av 🙂
    Stå på videre. Du strålte i går i alle fall. Så kjempebra ut! 🙂

  4. Dette er som du selv sier en prøvelse for psyken, da du har nettopp vært i det som du kanskje ser på som ditt livs form.. Men husk en ting: kroppen din var ikke i ditt livs form selv om det kanskje så slik ut.. Månedsvis på underskudd er ikke optimalt selv om du har hatt en sunn og veldig gjennomtenkt diett, men den hadde kun ett formål: få deg i konkurranseform!
    .. og det er du ferdig med på en stund nå..

    Problemet er som regel å vri hjernen til å forstå at alt som frister ikke er sunt, og det er ikke lett.. Det blir som et lite sjokk å gå fra feks 50 g karb om dagen til 250 g … du trekker vann som aldri før, føler deg feit og ekkel og psyken gjør deg da nesten anorktisk i tankegangenn da du (som de fleste av oss) har problemer med å bli «vanlig» igjen.. det er jo så gøy å være i form!! .. men det er desverre ikke bra i lengden, og det vet du 🙂

    Løsningen er nok enklere enn hva du tror.. og regner med at Håvard har sagt noe i samme gate: proteininntaket burde være omtrent uforandret igjennom året – diett eller ikke da kroppen har nesten samme behov uansett om du er på diett eller ikke så lenge du trener på samme måte.. Fettet trenger man for å ha smøring, frakt av hrmoner osv og er nok også ikke så veldig forandret da behovet er stort sett det samme for kroppen,
    men karben har nok vært der du har kuttet mest for å oppnå dine resultater som BF utøver..
    …og det er her du burde gradvis introdusere kroppen for økte mengder igjen..

    Som AF utøver kuttes det relativt lite i maten fra min side. jeg ligger på ca 2600 kcal på diett og kommer i god form av dette pga den høye treningsmengden.. Det er jo det å skape et underskudd som er det viktige her egentlig.. Når jeg har spist bra har jeg energi til å trene mere, lengre og hardere slev om jeg er på diett, og kan enkelt skape et underskud på feks 400 kcal pr dag uansett.. Forskjellen på å ha 400 kcal i underskudd på en annen måte er feks å spise 1200 kcal og ta ut 1600, men tenk da fornuftig: hva er best egentlig.. å trene mye slik at muskler og nervesystem for MYE utforderinger som stimulerer til økt signalstyrke om at muskler skal bevares og utvikles, eller å trene lite og spise lite for å skape underskuddet på 400 kcal..?
    Det er her at AF skiller seg fra BF og BB da man trenger å være i en annen fysisk form egentlig når man er under konkurranse.. AF er hardt for kroppen, ikke minst med tanke på at man stort sett skal være like deffet som en BF/CBB utøver, men samtidig prestere optimalt! De fleste har nok med å se blide ut og holde poseringene på scenen – en AF utøver må gjøre det samme pluss styrkemomenter og utholdenhetstestene.. men de har spist mye mere!

    .. og der er slik jeg mener at du burde tenke litt fremover nå – du burde spise sunt og mye, trene mye for å gi kroppen de rette signalene for hypertrofi og økt nevrologisk respons.
    Spis som en AF utøver da jeg regner med at du nå trener mere tyngre økter enn før konkurransen, noe som krever at du gir musklene energi til å vokse, men du trenger ikke overfore for da lagres den energien som noe helt annet..
    Gi kroppen gradvis en sjanse til å tilpasse seg den «nye» hverdagen, men tren, tren og tren enda mere enn før slik at det du putter inn blir benyttet til de rette funksjonene i kroppen..

    Hvis du tenker diett bare i andre mender (doble karben) og med to helt frie måltider (3 timer) pr uke så burde du holde formen rimelig godt frem til neste diettstart, og da forhåpentligvis ha bygget litt også selv om det er kort tid.. Kroppen er utrolig anabolsk rett etter endt diett.. Jeg gikk opp en hel kilo i muskelmasse fra vår til høst sesong i 2008 ved å holde en streng linje, men spiste mye mat, bare rett mat 🙂 det er mitt råd ihvertfall..

    Du er i en av Norges beste klubber hva fitness og det det innebærer, så hør med dine coacher sier, de har god peiling, men lytt også til deg selv, hva du kan (du vet mer enn du tror) og hva du føler på kroppen, for det er til sist DIN kropp og ditt liv vi snakker om …
    Man kan ikke restituere på dårlig mat, man kan ikke bygge noe av ingenting..

    og derfor liker jeg det ordtaket som går slik:

    EAT TO WORKOUT – DON’T WORK OUT TO EAT!

    Vil avslutte med å si at du så strålende ut på scenen i helgen – veldig bra jobba.
    Gleder meg til å se fortsettelsen 🙂

    mvh OMD 🙂

  5. Heisan – gratulerer med flott debut denne våren. Så deg første gang i Fredrikstad, hadde store forventninger, og de ble absolutt innfridd. Du så super ut!
    De erfaringer du her formidler, er (som du i kommentarene ser) helt gjenkjennelig og normalt (-unormale..). hehe – altså det er jo ikke normalt å få et så anstrengt forhold til mat, og noe de fleste utøverne prater fint lite om -men som de aller fleste kjenner hardt på etter dietten. Det er vanskelig å holde igjen på godis etc også, når scenen ikke lenger «holder disiplinen vedlike».
    Jeg tror nok du bare må gå vegen selv, bli fortrolig med at sceneformen er umulig å holde, og at noen kg ekstra etterhvert føles greit ut (ikke minst når vannretensjonen gir seg, slik at du ikke ser/kjenner deg stinn hele tiden). Etterhvert som kroppen stabiliserer seg på en mer normal vekt, og du har et mer normalt energiinntak, vil tankene rundt mat som regel også roe seg mer 🙂
    Masse lykke til!

    • Tusen takk Therese:)

      Jeg har vært veldig klar på at jeg ikke ønsker å holde den lave vekten året rundt. Jeg endte på samme vekt som da jeg hadde kyssesyken, noe jeg ikke trodde at kom til å skje. Der er det uaktuelt for meg å ligge, så jeg var på forhånd klar på at jeg måtte legge på meg noen kilo. Det som overrasket meg var at kroppen klarte å trekke til seg så ekstremt mye! Jeg håper det er på vei til å stabilisere seg, men jeg skal uansett gi det i alle fall en uke til. Fortsatt vondt i beina når jeg våkner.. :/

Legg igjen en kommentar

