1. mai

1. mai er arbeidernes fridag. Nå er det vel ikke akkurat sånn verden fungerer i dag, men jeg nyter i alle fall denne fridagen fullt ut!

Ingenting er bedre enn å våkne av seg selv av at soverommet fylles av vårsol! Jeg tror jeg lå i senga en time etter at jeg hadde våkna, og bare slappet av og leste litt i den boka jeg kjøpte før jeg dro til Fredrikstad for en måned siden og fortsatt ikke er ferdig med…

Etter en liten frokost møtte jeg Kristine, og vi gikk en runde rundt elva i det nydelige maiværet. Det krydde av folk, og det er så godt å se at byens borgere har kommet ut av vinterdvalen sin. Det er som om noen har blåst liv i byen de siste dagene, det er en helt annen energi i lufta nå enn for bare en liten uke siden. (Eller er det kanskje bare meg det er mer energi i..?)

For er det en ting som i alle fall er sikkert, så er det mer energi i meg! Det føles utrolig bra. Og med en veldig bra 1. mai-lunsj innabords så tror jeg rett og slett at jeg kan forvente meg en veldig bra styrkeøkt nå etterpå!

Lunsjen ble litt sånn tar-hva-man-har, og heldigvis så hadde jeg ganske mye godt i kjøleskapet akkurat nå! Det ble nybakte scones med litt forskjellig pålegg; brunost, hvitost, prim, peanøttsmør, jordbærsyltetøy, eggerøre, spekeskinke, kaviar, majones, agurk, paprika, avocado og mango. Det burde egentlig hett manGOD, fordi det er så godt…

Jeg er jo etterhvert en erfaren sconesbaker, og i dag ble oppskriften som følger:

– 6 dl speltmel
– 2 dl havregryn (jeg brukte store glutenfrie)

– 1 ts salt
– 4 ts bakepulver
– 2 ts NYCO fruktsalt (kan erstattes med bakepulver)
– 1 boks skyr naturell
– ca 0,5 dl vann

Bland det tørre, og kna inn skyr. Tilsett litt og litt vann til du får en deig som er litt klissete. Form to store, ganske flate kaker. Del de i 4 med en skarp kniv, og prikk med en gaffel. Stekes midt i ovnen på ca 175° i ca 20 minutter. Del i 4, og skjær hver del i 2. Eller først i 3, og så i 2:) Hvis du deler i 4-6 i stedet for 2 får du jo ganske ekstra biter, noe som betyr mer pålegg. Veldig lurt når man har så mye godt å velge i.

Disse sconsene står i alle fall på menyen hos meg når det dekkes til frokost 17. mai! Som tidligere korpsmusiker og tamburmajor har jeg et spesielt godt forhold til 17. mai, så jeg gleder meg like mye hvert år! I tillegg så er det sånn at den isen som spises akkurat den dagen ikke teller – så jeg skal spise 100 is!

Nå er det klart for en liten PWO-mix, og en skikkelig STYRKEøkt. I dag er det knebøy, benkpress, chins, sidehev og mage. Målet er å øke belastningen for hver økt, så de første øktene vil føles ganske greie da det på hovedøvelsene bare er 3 sett med 5 reps. Passer i grunnen ganske bra akkurat nå… Jeg vet jo at det blir grisetungt veldig snart! Blir veldig spennende å se hvor langt jeg kommer før det stagnerer denne gangen:) Kommer antakelig tilbake med en liten oppsummering i kveld.

Nyt fridagen:)

One thought on “1. mai

Legg igjen en kommentar

