God Avokado

Jeg har jo en forestilling om å følge biorytmedietten… Noe som er litt enklere sagt enn gjort når jeg også har en forestilling om at jeg skal delta 100% på sosiale tilstelninger i hele mai – og 100% inkluderer maten. Etter å ha vært en liten snartur på jobb i dag tidlig, kom jeg hjem til en enormt stor vaffelrøre, som var et resultat av «jeg hadde litt sur melk som jeg bare må bruke opp». Søte lillesøster:) Og ærlig talt. Hvem sier vel nei til vafler? Da får jeg leve med litt overflod av karbohydrater tidlig på dagen i dag. For de var så sinnssykt gode! Heldigvis stekte vi ikke så mange plater…

Men biorytmedietten handler altså om å få i seg hovedandelen av fett tidlig på dagen, og karbohydratene etter trening og til kvelds. Avokado er en fin kilde til sunt fett, og i tillegg smaker det godt. Alle har vel spist guacamole? I tillegg kan den faktisk brukes i bakst, men det er ikke noe jeg har prøvd selv…

Enumettet fett er godt for hjertet og kolesterolet. Denne typen fett er avokadoen svært rik på. Hele 77 % av kaloriene i avokado kommer fra fettet den inneholder. Dette halvfaste fettet har en sunn helseprofil sammenlignet med det mettede, harde dyrefettet (det du finner i bacon, pølser og helfete meieriprodukter). Du er faktisk avhengig av å spise litt mykt fett for å kunne gå ned i vekt! Det vannløselige B-vitaminet folat er viktig for dannelsen av friske røde blodceller og normalt DNA (arvestoff). Et tilstrekkelig inntak av folat er viktig før og under svangerskapet fordi folat forbygger fosterskader. Vitamin C er en antioksidant som beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade celler, protein, arvestoff og annet vev. Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptaket. Vitamin C er også nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner. Kalium er et mineral som virker blodtrykksenkende og er med på å regulere vannbalansen i kroppen.

Kilde: Bama.no

           
Avocado most sammen med mager kesam, løk og cherrytomater, litt salt og pepper. Servert med paprika, westfalerskinke og salat.

            
Sommerkålwrap med avokadokrem (avokado, mager kesam, rødløk, maldonsalt og pepper), stekt westfalerskinke (blir omtrent som bacon), melon og paprika.

Avokadoen er veldig energirik fordi den er så fet, noe som kan være greit å tenke på om du også tenker på vekta. Men for all del – spis avocado – det har du bare godt av!

Vaffellunsjen gjorde at min opprinnelige lunsjplan utgikk… Jeg hadde et lite kjøttbolleprosjekt i tankene, men jeg skal nok få gjennomført det om ikke så lenge! Håper jeg i alle fall… Det er ganske mye som skjer akkurat nå, men mat må man jo ha innimellom slagene uansett. Og vann… Jeg må fortsatt bli mye flinkere til å drikke vann, jeg går jo bare rundt og føler meg sulten selv om jeg egentlig er tørst. Så, ha en fin dag videre, og SKÅL!

5 tanker på “God Avokado

  1. Vvokado spiser jeg stort sett bare når jeg spiser sushi 🙂 Men ja, det er egentlig veldig godt 😀

  2. Likte «vvokado», jeg, Kristina 😉 Men, ja, avokado er utrooolig godt. Noe av det beste jeg vet, faktisk 🙂 På tide å kjøpe ny forsyning, for det begynner å bli litt lenge siden sist!

  3. Avokado er nyedlig men sjelden jeg spiser det, glemmer det nesten litt! Hadde dilla på å ha det i potetmos en stund, så ble det «grønn» potetmos. nam! 😀

    Og vafler’a… mmmh 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s