Trening med mening

Det er så utrolig gøy å trene om dagen! Jeg har bøttevis med overskudd, og det føles helt fantastisk. Ikke så rart med tanke på at jeg putter ganske mye inn, og det må jo få utløp et sted… Når jeg tenker tilbake på de siste månedene inn mot konkurransen og ser meg selv utenfra, så ser jeg en liten energiløs spurv med skadet vinge som hadde mer enn nok med å overleve. I motsetning føler jeg meg nå som en overjordisk superwoman som kan klare alt.

Mandag kveld trente jeg intervall på mølla igjen. Hvis jeg føler meg i form og har god tid, velger jeg ofte en variant hvor jeg starter på 8 minutter, og reduserer hvert drag med 1 minutt helt til det siste blir 1 minutt. Mellom dragene har jeg bare 1 minutt pause, og da går jeg helt rolig. Ikke akkurat 4×4! (8+7+6+5+4+3+2+1) min = 36 min i pulssonen, mot kun 16 minutter hvis du trener 4×4. 7 pauser a 1 minutt blir 7 minutter pause, i motsetning til 3 pauser a 3 minutter som til sammen blir 9 minutter pause på 4×4. Så altså 20 minutter lenger arbeidstid, og 2 minutter mindre pause. Ikke den økta jeg vil anbefale til noen som aldri har trent intervall før, men absolutt verdt å teste ut for deg som har trent litt fra før! Jeg  er jo mye tyngre nå enn hva jeg strengt tatt trodde at jeg kom til å være, og noen kilo ekstra utgjør ganske stor forskjell på oksygenopptaket. Derfor var jeg så utrolig glad når jeg allerede på oppvarminga kjente at den økta kom til å gå som en lek. Jeg følte meg veldig lett på tå, så nå gjelder det bare å holde på den følelsen i halvannen uke til, sånn at jeg kommer meg til topps når jeg skal løpe motbakkeløpet Liaåsen Opp lørdag 2. juni. Jeg har jo et lite håp om at jeg klarer å droppe litt i vekt frem til da, for bare en liten kilo utgjør ganske mye hvis du tenker på at 343 høydemeter skal forseres i løpet av nesten 6,8 km. Jeg aner jo ikke hva jeg går til siden jeg aldri har gjort det før, så jeg lever lykkelig uvitende frem til det hele er over. For jeg skal komme meg til toppen – UANSETT!

Jeg kjenner at beina har fått litt juling i det siste, men det setter ikke en stopper for fremgangen, snarere tvert i mot. I går trente jeg styrke igjen, og jeg tror jeg gikk å ventet på å starte treninga fra kl 11 på formiddagen. Jeg skulle trene kl 16. Så på 5 timer klarte jeg å gire meg opp ganske kraftig, og jeg var bare overbevist om at hele økta kom til å gå som en lek. Og det gjorde den! Vektøkningen gikk uten problemer denne gangen også, og nå gleder jeg meg bare til neste gang. I går trente jeg med 85 kg i knebøy, 35 kg i militærpress og 3,75 kg i belte (+ hele meg) på chins. Jeg tar bare 3 sett med 5 repetisjoner, og skal øke vektene hver gang jeg trener samme øvelse. Jeg er så spent på å se hvor langt jeg kommer før det stagnerer! I tillegg ble det totalt 60 reps med sidehev, og en helt OK+ runde mage til slutt. Jeg kjører mye hardere der nå enn jeg har gjort tidligere da et av målene i forhold til Bodyfitness er å forbedre magerutene (eller, få noen i det hele tatt blir vel mer riktig å si). Kort oppsummert – om magen ikke er bedre i høst enn det den var i vår, så kommer jeg ALDRI til å kaste bort tid på magetrening ever again!

Jeg vet jo veldig godt at Bodyfitness ikke handler om å være sterk. Men jeg trener ikke for å konkurrere i BF. Jeg konkurrerer i BF fordi jeg trener. Derfor er det viktig for meg å få noe tilbake igjen fra treningen også, både kondisjonsmessig og styrkemessig. Så derfor løper jeg lange og seige intervalldrag, selv om det kanskje ikke er det mest optimale i forhold til muskelbygging og styrkeøkning. Derfor trener jeg med tunge vekter, selv om det ikke er det man først og fremst forbinder med fitness og bygging. Jeg vil ha et sterkt hjerte og god kondisjon. Jeg vil ha et sterkt skjelett og muskler som tåler litt juling. Kombinert med et godt kosthold er dette det som er god helse for meg. Det er ikke mye god helse over sceneformen, men det å komme dit krever enormt pågangsmot og viljestyrke. For meg var dette en seier, og noe jeg for bare et halvt år siden virkelig ALDRI hadde trodd jeg kom til å greie. Faktisk, så hadde jeg aldri tenkt tanken om at dette kunne være noe for meg… Så selv om sceneform egentlig ikke er noen særlig form å være i over lang tid fordi det ikke er bra for den kroppslige helsa, så har det i alle fall for meg styrket min mentale helse. Den skal man heller ikke glemme!

Så, hvis man kan få litt av alt, hvorfor ikke ta det?

Jeg sier som Ole Brumm: «Ja takk, begge deler»…

…og nyter dagene nå med god trening, gode venner og god mat! I går fikk jeg servert en av de aller beste kakene jeg har smakt i hele mitt liv. En uthulet sjokoladebunn med sitronfyll og et meget søtt sukkertårn på toppen. I tillegg til sol og innmari festlig selskap ute på en veranda høyt oppe fra bakken så ble det en god avslutning på dagen:)
 
Tenk å spise kake på en tirsdag… Kanskje litt unødvendig med tanke på både motbakkeløp og fotoshoot, men jeg nøt hver en bit av alle stykkene (!!). Det er en tid for alt – og nå er det tid for lunsj og deretter en tur på jobb!

(Det er også konkurransetid for dere – ta en titt HER)

7 thoughts on “Trening med mening

  1. Hei!


    Jeg lurte på om du kunne anbefale meg sjokoladeporteinpulveret som er det beste? Har hørt noen er med mye sukker og ligninde, vet du hvilket som har mest protein, minst karb men likevel smaker godt?

    Takk for en inspirerende blogg! Klem.

    • Nå er nok ikke jeg den som har prøvd flest typer proteipulver, så når det kommer til smak er det nok mange andre som er mer bevandret i proteinpulververden enn meg! Nå bruker jeg dette som jeg vant under Fredrikstad Open. Synes det fungerer bra både i havregrøt og som shake. Det finnes jo flere typer «zero carb» på markedet, men disse har jeg ikke smakt selv dessverre.

  2. Du hadde ett lignende innlegg om effektiv trening for en stund tilbake, da du skulle begynne å bygge muskelmasse for alvor. Innlegget handlet om hvordan mange trener 4-5 ganger i uken uten å få noe særlig resultat. Jeg følte meg svært truffet av dette innlegget ettersom jeg trener 4-6 ganger i uken, men aldri har sett noen særlig synlig forandring. Jeg har økt motstand på vekter o.l, men uten særlig mål og mening.. Jeg lurer derfor på om du kan lage et innlegg med tips om hvordan og når man skal øke motstand, lengde osv. Det er ikke et realistisk mål for meg å bli i din form, men jeg kunne tenke meg å få litt mer markerte muskler og gjerne ta av noen kilo. Har du noen tips?

    • Hei:) Jeg har lyst til å gjøre mer av det du spør om her på bloggen – jeg må bare få litt bedre tid, og det får jeg om ikke så veldig lenge. Men om du sender meg en litt mer utfyllende mail så kan jeg prøve å svare deg litt bedre der.

  3. Jeg er også fan av «ja takk begge deler»! Selv om jeg vet at jeg kunne løpt raskere/lengre dersom jeg hadde prioritert det, og likedan løftet mer/tyngre dersom det var kun det jeg ville.
    Både ganske sterk og ganske utholdende. Helt Ok for meg!
    Lurte på en ting vedr den intervall-økten din, hvor fort løper du? Har du samme fart på alle dragene? Eller øker farten når varigheten går ned? Jeg er på stadig jakt etter intervall-varianter, godt å ha et lite utvalg å variere på! Og tror jammen jeg må prøve denne i morgen! 🙂

      • Tusen takk for svar!
        Som sagt, skal prøves ut i dag.
        Litt skadet når man kan si at man gleder seg til en hard intervall-økt…!? 🙂

Legg igjen en kommentar

