Svar på spørsmålsrunden – I

Da er første spørsmålsrunde over, og på tide med noen svar! Jeg svarer på noen spørsmål i gangen for å unngå et gigantisk langt innlegg…

Q: Jeg vet at de færreste fitness-utøvere liker å snakke om faktisk vekt eller fettprosent, men jeg er utrolig nysgjerrig på hvor man må ende opp i fettprosent for å bli like definert som dere er på scenen? Og jeg er fullstendig klar over at dette ikke er «normaltilstand».

A: Dette er ganske individuelt. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om fettprosent og fettvekt som du kan lese her. Det er forskjell på fettprosent målt i forhold til om man bare ser på underhudsfettet eller om man ser på fettvekt i forhold til total kroppsvekt. Nå har ikke jeg målt underhudsfettet, jeg har kun målt med InBody og har vært nede på 5,3. Tallet blir så lavt på grunn av mye muskelmasse, for hadde jeg målt underhudsfettet hadde tallet antakelig vært minst dobbelt så høyt!

Q: Er det normalt at fettet henger litt ut fra buksa? altså, når man er tynn som en flis når man står, og med en gang man setter seg detter alt utenfor..Hvor mange kcal burde man ligge på ca for å bygge. Vet dette er opp til hver enkelt, men tror du 1000-1500 er for lite? tørr ikke ligge høyere opp pga spørsmålet over!

A: I motsetning til muskler har ikke fett samme fastheten, og vil derfor havne der det blir presset. Tenk for eksempel på hvordan du kan forme en klatt med smør, og hvordan det ville gått om du prøvde det samme med en kyllingfilet? Jeg har selv bygd muskelmasse på et lite kaloriunderskudd, men om hovedmålet ditt er å bygge muskler bør du ikke ligge så veldig mye under det du forbrenner i løpet av en dag.

Q: Jeg har veldig lyst til å konkurrere i bodyfitness, og lurer veldig på hvordan du opplever de siste ukene fram til konkurranse? Har fått for meg at det kan være helt forferdelig… Og hvor lavt var det laveste du måtte ligge i energiinntak?

A: De siste ukene fram mot konkurransen er veldig spennende! Det var selvfølgelig veldig stor forskjell på første og andre gang… Første gang var alt nytt og spennende, og jeg var veldig åpen for at alt kunne skje. Plutselig var jeg på scenen, og målet var nådd! Andre gang gikk ting veldig tregt, jeg var utålmodig fordi jeg visste at jeg kunne komme i form, men jeg følte meg langt fra sikker på at jeg kom til å rekke det. Jeg vil likevel ikke si at jeg opplevde det som forferdelig… Det var til tider ganske så tøft psykisk, men samtidig så er det så motiverende å se at målet bare kommer nærmere og nærmere for hver dag, og hvis man klarer å ha fokus på de positive tingene så kommer man litt lettere fra det tror jeg! Det er jo så mye som skjer med forberedelsene også, så det er bare å kose seg så mye man kan med ordning av bikini, dilldall, hår, negler og alt det der! Jeg har ikke så veldig lyst til å oppgi detaljer rundt dietten min her, men jeg kan si så mye som at jeg aldri hadde drømt om at jeg kom til å være SÅ ekstrem… Jeg skjønner enda ikke at jeg klarte det:)

One thought on “Svar på spørsmålsrunden – I

Legg igjen en kommentar

