Svar på spørsmålsrunden – II

Q: Jeg lurer på om du kan fortelle om hvordan psyken/kroppen endrer seg på en konkuranse diett? Hvordan er det ETTER dietten?? Er det fryd og gammen eller sliter du med f.eks. mistet menstruasjon, hormonubalanser, fettprosent, vann osv??
Hvor lenge har du trent styrke?? Vil du til utlandet å konkurrere??

A: Kropp, psyke og konkurransediett? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne hen… Det er så mange faser både fysisk og psykisk på en sånn diett at det er nok til å skrive en hel bok! Jeg opplevde også første og andre gang veldig forskjellig. Første gangen var det veldig spennende til å begynne med. Jeg responderte bra på dietten, hadde samtidig framgang på trening, hadde mer energi enn noen gang, jeg bygde muskelmasse og alt var egentlig veldig fint og flott. Så ble jeg plutselig tynnere enn det jeg kan huske å ha vært – og det var plutselig veldig skummelt… Det skjedde nok noe med hormonbalansen også, for i en kort periode satt tårene veldig løst. Men så fikk jeg feita meg litt opp igjen i jula i fjor, og de siste månedene fram til konkurransene gikk mye bedre. Andre gang var det mye mer «maskin», jeg var litt mer likegyldig til hva jeg spiste og hvor mye energi jeg hadde, og gjorde vel egentlig bare det som måtte til. Det gikk sakte, og jeg hadde ikke noe særlig tid til å nyte framgangen (som jeg for så vidt følte var totalt fraværende). Jeg hadde jo opplevd det en gang før også, så jeg visste mer hva jeg kunne forvente. Periodene etterpå har også vært forskjellig av flere årsaker. Vekt, hva jeg så i speilet, hva folk sa til meg, hvordan klærne passet og ikke minst hvordan jeg følte meg harmonerte ikke på en plass. Siden jeg hadde spist enorme mengder grønnsaker på den dietten var jeg aldri sulten, og da blir det veldig rart når du plutselig kan spise hva du vil – og i tillegg ikke er vant til å ikke skulle være stappmett hele tiden. Derfor gjorde jeg det litt annerledes denne gangen. Jeg spiste mindre mengde mat (mer ris/poteter), og kuttet ut alt av kalorifri smak (brus/tyggis) utenom måltidene så jeg ikke var vant til at det skulle smake noe hele tiden. Dette hjalp veldig! Det er jo noen utfordringer nå også, men jeg har mye mer kontroll over meg selv! Nå har jeg ikke veid hverken meg eller maten min etter NM, jeg har tatt det mer på lyst og sultfølelse og for mitt hode er det helt klart det beste. Enkelte dager har jeg jo lyst til å spise hele verden, men sånn var jeg litt før også, så det bekymrer meg ikke så veldig:)

Det er også klart at hormonbalansen forstyrres. Det virker som det er ganske individuelt hvordan man «blir» på en sånn diett. Jeg var ikke så veldig sur og grinete, men litt mer likegyldig til verden generelt, bortsett fra meg selv. Hva som er verst? Det vet jeg ikke… Menstruasjon er ikke noe kroppen har tid til å prioritere, men det virker som den kommer ganske fort tilbake når jeg lever normalt igjen. Når det gjelder vann sleit jeg veldig med det i vår, og hadde egentlig ganske vondt i kroppen. Dette har vært mye bedre denne gangen! Jeg tror man lærer utrolig mye for hver gang, og at det derfor potensielt blir bedre og bedre å være på diett, både før og etter konkurranse.

Jeg begynte og trene styrke første gang i 2002. Etter det har det variert veldig med hvor mye og hvor ofte, alt etter hvilke og hvor mange gruppetimer jeg har hatt. På det «nivået» jeg er nå har jeg holdt på i ganske nøyaktig et og et halvt år.

Om jeg vil til utlandet og konkurrere? Det hadde selvfølgelig vært veldig gøy, så vi får se hva tiden framover bringer!

Q: Venter i spenning på kokeboka jeg da, innboksen min inneholder kun blogginnlegg fra deg med gode oppskrifter, noen er også skrevet ut og ligger og slenger litt rundt omkring. For meg med familiært hyperkolesteromi er dine oppskrifter kjempebra, jeg får god mat med lite fett og masse energi. Det er så deilig når sunn mat ikke bare består av kjedelig mat.

Kokeboka ja… Jeg har innsett at jeg trenger en ny stekeovn, masse fine kjøkkenredskaper og serveringsgreier, en grønnsakssponsor og en fisk-/kjøtt-/kyllingsponsor… Tenker fortsatt mye på mat og har mange fine ideer skrevet ned på mobilen, PC’en og så er det noen som svever rundt oppi det lille matgale hodet mitt! Så flere oppskrifter kommer – enten det er på bloggen eller i trykket format;)

Q: Hvordan klarer du å kombinere gruppetimer med diett og masse styrketrening på egen hånd? Er selv instruktør (4-5 timer i uka), og har en annen 100 % jobb på siden, og synes det er vanskelig å kombinere alle disse. Er ofte så sliten når jeg har vært på jobb først, og deretter hatt en gruppetime, at å skulle trene mer styrke etterpå virker helt uoppnåelig. I tillegg til tiden det tar. Hvordan ville du lagt det opp? Har i de siste ukene prøvd å legge inn bare 3-4 øvelser på en muskelgruppe før/etter timer, og synes det blir passe lange økter, men vet ikke om det er effektivt nok?

Siden jeg ikke hadde mer enn 3 styrkeøkter i uka i fjor høst og i vår, og gruppetimer ikke mer enn 2 dager fast, så opplevde jeg ikke det som et stort problem. Jeg trente jo nesten hver dag, men var flink til å planlegge treningsuken i forkant med tanke på restitusjon og variasjon i treningen. Rundt konkurransene fikk jeg vikar på de timene som det var vanskelig for meg å instruere uten at jeg måtte ta meg helt ut selv. Flere av timene var coaching like viktig som det jeg faktisk gjorde selv, så de timene gikk ganske bra. I høst har jeg bare hatt en gruppetime i uka, fordi jeg vil styre treningen min selv fremfor å «bli styrt» av gruppetimene. Jeg er kanskje litt rar, men jeg vil heller løpe intervaller enn å trene kondisjon på en gruppetime… Om den treningen du gjør er effektiv nok er vanskelig for meg å si, men jeg tenker at så lenge du har ønsket fremgang, så gjør du jo et eller annet som fungerer. Nå vet jeg jo heller ikke hva som er målet ditt med styrketreningen, men om den er viktig for deg og du føler at gruppetimene ødelegger for fremgangen, så kan du kanskje se på mulighetene du har for å instruere andre typer gruppetimer eller eventuelt kutte ned på antallet. For meg har styrketreningen også gjort underverker i forhold til småskader som har kommet fra gruppetimene, og da har det ikke vært så vanskelig å trappe ned på rollen som instruktør, selv om den jobben til tider har vært «hele livet» for meg.

1 tanke på “Svar på spørsmålsrunden – II

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s