Sunnhet for enhver pris (eller skal jeg heller si smak?)

I går underholdt jeg meg selv med litt morsom lesning på forumet til Fitnessbloggen. Jeg er ikke så veldig aktiv der, men linken på facebook pirret nysgjerrigheten min nok til at jeg valgte å gå inn og ta en titt.

Aller først må jeg bare si et par ting. Jeg var på diett i et helt jævla år med unntak av et par uker i desember og kanskje 6 uker i vår. I utgangspunktet helt utenkelig for meg, som er glad i god mat, god vin, sjokolade og litt andre ting som man aldri vil finne på en konkurransediett inn mot en kroppsbyggerkonkurranse. Som et resultat av disse to svært motstridende retningene hva kosthold angår, ble jeg veldig kreativ på kjøkkenet.  Målet mitt var at jeg til hvert måltid skulle spise bedre mat enn alle andre. (Dette gjaldt ikke for diett nr. 2, men det er en annen historie.) Denne kreativiteten resulterte i ekstremt mye god mat, men jeg har også lagd ting som ble spist, for all del, men som aaaldriii vil bli laget igjen. Ever.

For et par uker siden var jeg ute til lunsj. Jeg spiste sammen med en eldre herremann, og da hører det selvfølgelig med kaffe til. Ingen kaffe uten spiselig tilbehør i en sådann anledning, så jeg takket ja til en vaffel. Og det var en vaffel i ordets rette forstand.
V A F F E L
Jeg tipper at røra bestod av noe sånt som hvetemel, sukker, H-melk, kun hele egg, bakepulver og kanskje litt salt og kardemomme? Den ble servert med rømme og jordbærsyltetøy, og jeg vil tro det var ekte seterrømme og syltetøy med minst 50% sukker. Jeg synes det smakte helt fantastisk!

Jeg har ikke vært så fryktelig nazi på diett, i alle fall ikke på den første. Med det mener jeg at jeg på noen lørdager spiste litt vanlig mat. Jeg liker derfor å tro at de smaksløkene som smaker «vanlig» mat fortsatt lever, og at vurderingsevnen om hva som smaker godt og ikke er like god som før.

Jeg har et poeng med alt dette vissvasset, og jeg skal prøve og få det fram… For det er en gang sånn, at til tross for dette året på diett, så er jeg fortsatt veldig glad i sånne «grusomt usunne» ting som sjokolade, rødvin, yoghurtnøtter, vanlig gjærbakst, ost og kjeks… Ja – dere skjønner sikkert greia. Heldigvis, så er jeg glad i sunn mat også. Jeg er foreksempel mye mer glad i rene fiskefileter enn i fiskepudding og fiskepinner. Jeg har aldri hatt «problemer» med tunfisk eller cottagecheese, da brødskiver med cc og syltetøy var luksus da jeg var liten, og fars tunfisksalat var noe av det beste jeg fikk servert til middag om sommeren. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg elsker grønnsaker, og jeg kan fint spise en halv kilo kålblader bare fordi det er godt (men det svir helt for j***** i munnen hvis du drikker vann etterpå – just FYI). Jeg tilhører også den delen av befolkningen som liker smaken av både sukrin og proteinpulver, mandelmel, kokosmel og alle de andre superduperfantastiske ingrediensene som det bakes med på alle de andre superduperfantastiske fitnessbloggene.

Men ikke bli helt korka… Sukker og hvetemel har en del egenskaper som disse allerede nevnte superduperfantastiske ingrediensene aldri vil få. Skurin vil aldri få gjæra i en bolledeig til å heve – spesielt ikke hvis du bruker mel som heller ikke hever. Eggeplommer har ikke bare fett – de har i tillegg masse smak og koagulerende egenskaper. Mager kesam kan ikke erstatte fløte til en hver tid, selv om begge deler kommer fra jurene til kua.

Kanskje er det da bedre å la boller være boller, og heller lage noe annet som faktisk fungerer med de valgte sunne ingrediensene. Eller bytte ut så mye som mulig av det usunne med litt mer fornuftige alternativer uten at det går på bekostning av luftighet eller konsistens (og ikke minst SMAK) – spesielt hvis det er noe du lager ofte.

Fordi… Fordi – fordi fordiii… Sunn mat gjør noe med kroppen din, humøret, søvnkvaliteten, treningsresultatene og veldig mye annet. Det ER HELT SANT!!! Kos deg med det du har lyst på fra halsen og opp innimellom, men sørg for at mesteparten av det du putter i munnen er det som gjør godt for området mellom halsen og bakken:)

Happy eating!

image

3 thoughts on “Sunnhet for enhver pris (eller skal jeg heller si smak?)

  1. Jeg synes dette er en veldig fornuftig tilnærming til mat og kosthold. Kanskje det jeg liker best ved bloggen din, du er en skikkelig matelsker og legger ikke skjul på det, men oppnår de målene du har satt deg allikevel.

Legg igjen en kommentar

