Tips&Triks : Hvordan bli…

…snill…

«Spiser du sild, blir du snill…»

Har du hørt den før? Det har jeg! Maaange ganger. Til tross for det, kan jeg ikke huske at vi tvangsforet på sild som barn… Men noe jeg husker veldig godt, er en middag hos Mormor og Morfar for maaange år siden (jeg tror jeg gikk på barneskolen). Det var sommer, og vi ferierte som vanlig på landet, midt ute i en stor potetåker – bokstavelig talt. (Men det var et hus, hage og gårdsplass der midt ute i åkeren, altså!). Til middag var det sild – med flatbrød, smør, rømme, løk og rødbeter. Og nykokte nypoteter – rett fra åkeren. Deliiicious!

Nå tipper jeg at ganske mange av dere griner litt på nesa, for jeg tror ikke sild er noe alle liker sånn helt uten videre. Men det er verdt å gi det en sjanse, synes jeg.

Omega3 er vel et velkjent begrep for de fleste. Du kan få det i deg både via nøtter, frø og grønnsaker, men det er ikke de beste typene! Kroppen kan omdanne de selv, men la den heller bruke energi på andre ting. Omega 3 har positive effekter på både hjerte, hjerne, ledd og hud, og jeg merker godt hvis jeg ikke får nok, spesielt på leddene. Fettsyrene har en betennelsesdempende effekt på muskler og ledd slik at hevelse, ømhet og stivhet reduseres. Heller forebygge med Omega 3, enn å behandle midlertidig med smertestillende!

Sild inneholder faktisk dobbelt så mye Omega 3 som det laks gjør, så her snakker vi virkelig om en Omega 3-bombe! Så, du kan spise 25 g sild, eller 311 knekkebrød med linfrø, for å få i deg et gram Omega 3. Du bør ha 2-3 gram om dagen, så da er det bare å regne ut…

Sild kan spises på mange måter. Spekesild på flatbrød med tilbehør som nevnt innledningsvis, eller kryddersildfileter på rugbrød med mager kesam, rødløk og noen rødbeter for et litt sunnere alternativ? På Rema har de også røkt sild, som jeg smakte første gang ganske nylig. Jeg spiste det bare på knekkebrød med litt grov sennep, og jeg var meget fornøyd med min nye oppdagelse. Ellers finnes det jo utallige oppskrifter på sildesalater, jeg har jo mine to faste oppskrifter som jeg lager hver jul og de finner du her!

Jeg tror at man blir snill hvis man spiser sild. En frisk og smertefri kropp, en velfungerende hjerne, et sterkt hjerte og glødende hud gjør i alle fall meg glad og tilfreds. Og er jeg glad og tilfreds, ja, da er jeg nok litt ekstra snill og tilfreds med omgivelsene også:)

Legg igjen en kommentar

