Søndagskos

Jeg liker søndager. Det er liksom den dagen i uka hvor du har litt begrensede muligheter til å få utrettet de helt store tingene i livet, og derfor en veldig fin dag å bare gjøre ingenting på. I alle fall ingen MÅ-ting, bare kose-ting:)

Fikk filmet litt på trening i dag, og selv om jeg ikke hadde de helt store planene om å ta i så veldig mye, ble det en veldig god økt med progresjon fra sist. HEY! Det kan vi like:) Rygg og biceps sto for tur… AU! Fredag trente jeg markløft for første gang på leeenge, og dere kan tro ryggmuskulaturen skrek før den ble varm..? Jaja, noe skjer i alle fall:) Muskelbygging, moahahaha!

Til middag i dag hadde jeg besøk av Kristine og Marianne. Skikkelig søndagsmiddag anno 2013 – ikke mye skjørt og bluser her i gården, det var mer joggis… Men det betyr jo ikke at maten ikke var god! Jeg tok opp et par pitabrød fra bakingen på fredag, og fylte de med noe ganske annet denne gangen… Finnbiffgryte med sjampinjong, bacon og løk, krydret med grov sennep, timian, rosmarin, salt, pepper, hvitløk og laurbærblad i en saus av lett creme fraishe og litt philadelphia light. Som tilbehør hadde jeg kokte brokkolibuketter og finrevet brunost. (Lettere-varianten der også gitt…)

20130127_191453

Jeg har virkelig vært i bakemodus i det siste, og derfor måtte jeg jo sprette en av kakemiksene jeg fikk av proteinfabrikken nylig. Jeg tok den nøytrale kakemixen (som også fint kan lages med mager kesam i stedet for olje!), og rørte inn skogsbær som fikk tine over et dørslag med kanel og sukrin gold over seg, og hjemmelaget vaniljekrem (med EKTE vaniljefrø!). Søt, saftig og farlig god. Jeg måtte forte meg å hive kaken i fryseren da jentene hadde dratt, hvis ikke hadde jeg sittet her og spist kake enda. (Ikke at det hjalp så veldig – Marianne hadde med nøtter fra Sverige. Til slutt måtte jeg legge den i en hylle i skapet jeg veldig sjelden besøker. Håper jeg glemmer hele posen!)

PicsArt_1359316630108

Vaniljekremen lagde jeg av ekstra lettmelk, eggeplommer, sukrinmelis, vaniljepulver og maizenna. Tenk at jeg klarte å ha nok tålmodighet til at den ikke sprakk. FLINK! Jeg brukte denne oppskriften som utgangspunkt, og siden jeg hadde 3 eggeplommer i fryseren lagde jeg 1/3 av oppskriften. Kaken måtte steke litt lenger enn det står på pakken, men det er bare å bruke en stekepinne for å se når den er ferdig. Jeg hadde bare 3 hele egg, men siden det var så mye eggeplomme i vaniljekremen tok jeg bare de 3 eggene og en eggehvite i stedet for de 4 eggene det står at man skal bruke. Og som dere kanskje så litt lenger opp, mager kesam i stedet for olje. (Nå er jeg veldig klar over at det ikke spiller så stor rolle om det er mager kesam eller olje i en kake når man spiser mange yoghurtnøtter i tillegg – men det får være min sak;)

Nå skal jeg redigere bittelitt mer på filmen før jeg tar kvelden. I morgen tidlig blir det kanskje en liten joggetur før frokost, forhåpentligvis er jeg litt mer uthvilt da enn det jeg var i dag!

Ønsker dere alle en energisk og produktiv uke!

 

4 thoughts on “Søndagskos

Legg igjen en kommentar

