Den aller viktigste muskelen…

Skuldre? Mage? Det er disse to muskelgruppene jeg håper jeg ser størst fremgang på til neste konkurranse. Og…

Man kan trene så mye styrke man vil, deffe seg nesten til døde, spraye seg brun, ta på fin glitterbikini og høye hæler og gjøre det veldig bra i fitness. Men…

Den aller, aller viktigste muskelen er jo hverken m. deltoideus eller m. rectus abdominis. Den viktigste muskelen er selvfølgelig cor, bedre kjent som hjerte på norsk. Muskelen som frakter oksygen gjennom blodet rundt i kroppen, en muskel vi ikke kan leve uten.

Man kan leve et fint og fullverdig liv uten både bein og armer, men intet hjerte? Intet liv! Mange hater kondisjonstrening, og er kjempeglade for at de bare kan trene styrke og ha det fint med det. Nå er det ikke sånn at styrketrening ikke stresser hjertet i det hele tatt, for det kan det i aller høyeste grad gjøre.

Men jeg vil ikke bare trene styrke. Jeg vil løpe, og jeg har lyst til å kunne løpe langt og fort. Jeg koser meg når jeg løper, enda så tung pusten er og hvor fort hjertet slår. Å være i stand til å gjennomføre gode intervalløkter og en lengre joggetur er for meg en indikasjon på god helse og et sterkt hjerte. Dette er den mest fasinerende muskelen, og den viktigste!

Jeg er hjertebarn, og hadde en liten operasjon for ganske mange år siden. Kanskje er det derfor jeg er spesielt opptatt av å ta vare på det nå?

Få opp pulsen. Spis Omega 3. Ta vare på hjertet ditt.

I dag har jeg løpt intervaller for andre gang denne uka, og jeg har spist sild proppfull av Omega 3 til frokost/lunsj. Hva har du gjort for å ta vare på hjertet ditt i dag?

lavkarbobrød sild

 

Lavkarbobrød med røkt sild, sylteagurk, lettmajones og nykvernet pepper. Smaker godt, holder deg mett lenge og gir deg masse Omega3!

One thought on “Den aller viktigste muskelen…

Legg igjen en kommentar

