BCAA – my supersaviour

Things change as time changes… For ja da, jeg vet så inderlig godt at jeg har sagt at jeg er et frokostmenneske, og at jeg aaaldri kommer til å slutte med å spise frokost. Jeg sa også en gang i tiden at jeg aldri kom til å gå på noen som helst form for diett – i alle fall ikke en konkurransediett. Jeg skulle vel heller aldri springe halvmaraton så vidt jeg husker… I tillegg syntes jeg at å trene styrke før kl 15 bare var helt bortkastet. Men vi vet jo alle at de sannhetene der har funnet veien ut av livet mitt…

Og sånn ble det med frokosten også, gitt. Nå sier jeg ikke at jeg aldri kommer til å spise frokost igjen altså (hihi), men oh lord så befriende periodisk faste har vært. Jeg bestemte meg for å teste det ut etter at jeg kom hjem fra Oslo (jeg mener, det ville jo vært for dumt å bo en uke på hotell uten å spise frokost, duh!), og det har så langt fungert overraskende bra. Mye tyder på at min indre angst for at muskelspisende bakterier slippes løs i det sekundet jeg føler meg litt sulten har forsvunnet, og bare det er jo bra! Alt ble bare veldig naturlig – det første måltidet blir da enten i lunsjen de dagene jeg starter tidlig, eller rett før vakten min de dagene jeg starter sent. Kondisjon trener jeg før jobb uansett om jeg starter tidlig eller sent, styrke trener jeg før jobb de dagene jeg starter sent, og etter jobb de dagene jeg starter tidlig. (Jeg har forsøkt tung styrketrening før kl 09 på morgenen én gang, og det var bare kjedelig). Dette blir sånn omtrent 3 måltider i løpet av dagen, noe som også krever litt mindre planlegging. Fint! Så kan man bruke tid på litt andre ting også:)

Nå er det snart to uker siden jeg kom hjem fra Oslo, men jeg har enda til gode å trene styrke på tom mage… Det skjer første gang i morgen, og jeg må jo si jeg er litt spent. Det er jo tunge vekter som skal løftes etter hvert, og hvordan blir det uten en solid frokost innabords? Forsvinner ikke alle musklene da?

Nei… De trenger visst ikke gjøre det! Mange som spiser etter periodisk faste har gjort dette før meg, og det ser ut som muskelfibrene deres lever i mer enn beste velgående. Det finnes nemlig en løsning som gjør at du får litt energi, uten at du bryter fasten! Og det er her BCAA’en kommer inn i bildet…

BCAA består av aminosyrene leucin, isoleucin og valin. I motsetning til en del andre aminosyrer, blir BCAA i all hovedsak tatt opp og brukt av muskulaturen, og ikke av magesekk, tarm eller lever. Hvilken effekt BCAA har, avhenger av energistatusen din. Ved lave glykogenlagre (som for eksempel hvis du er på diett og spiser lite karbohydrater), vil aminosyrene fungere som energi.

Jeg har jo brukt BCAA i snart 2 år i forbindelse med trening, også utenfor periodisk faste, og jeg vet at det fungerer bra for meg. Jeg har brukt både tabletter og pulver (favoritten er uten tvil denne!), og synes begge deler fungerer. Nå bruker jeg pulver tidlig på dagen, og kapsler sammen med litt frukt i forbindelse med styrketrening på ettermiddagen. Det skal sies at om du spiser mye proteiner vil du normalt få i deg det du trenger, men når jeg går rett på trening etter jobb er det flere timer siden lunsj, og jeg ønsker ikke å bruke tid på å spise før trening. Jeg vil heller trene, komme meg hjem og spise et rykende ferskt middagsmåltid, som da kan være enda litt større med masse deilige karbohydrater;) Når det i tillegg hviskes om at det skal redusere stølhet og hjelpe til med restitusjonen (som jeg absolutt har merket!) er det jo bare å kjøre på:)

Du kan lese litt mer om periodisk faste her, og litt om BCAA i denne artikkelen.

Så, trener du på tom mage, ligger i kaloriunderskudd eller bare føler behov for litt ekstra energi som i tillegg reduserer muskeltretthet? Hvorfor ikke prøve??

(Og psssst! Proteinfabrikken har fri frakt!!)

Legg igjen en kommentar

