Skuldre – rammeverket

 

 

God kveld alle sammen:) Håper alt står bra til, både på treningsfronten og ellers. Jeg fikk meg en morgenøkt på ELIXIA i dag, og det var jammen lenge siden sist! Nå har jeg faktisk trent der 4 dager på rad, og det er egentlig ganske koselig:) I dag løp jeg intervall igjen, for første gang på nesten en uke. Det gikk mye bedre enn forventet, og da er jeg fornøyd! Men det er jo ikke kondisjon dette innlegget handler om…

skuldreI dag leste jeg en artikkel på MyRevolution om skuldre. Det fikk meg til å ta en ekstra titt på mine egne skuldre, bare for å se litt hva som har skjedd siden jeg bestemte meg for å konkurrere i bodyfitness.

Skuldrene er liksom det som danner ramma på kroppen, da. Brede skuldre gir inntrykk av både smalere midje og hofter, og hvem vil vel ikke ha det? (Svar: Alle vil ha det. Ikke lyv!)

Skulderen er også et veldig komplekst ledd, og dermed et ledd hvor veldig mye kan bli ødelagt. Jeg skrev eksamen om skulderleddet, og ut fra karakteren kunne jeg skuldra ganske godt.

Jeg har tidligere hatt litt trøbbel med skuldrene, da de har hatt en del betennelser etter litt for mange gruppetimer. Da har det vært hestekurer med smertestillende krem som har vært løsningen, fordi det var jo aldri tid til å hvile. Det er nok også noen slakke sener i den ene skuldra etter at jeg tok meg for på isen på snowboard (det så ikke ut som is…), men så lenge jeg trener styrke holder den seg på plass. Ingen grunn til å la være, med andre ord!

Men altså tilbake til rammeverket. Se på de to bildene øverst. «Litt forskjell»? Begge bildene er fra hver sin diettstart. Det er kanskje skuldrene som har utviklet seg mest. Jeg prøvde å trene mye skuldre i sommer for å forbedre de så mye som mulig mellom konkurransene på våren og høsten, og følte at det ga resultater. Nå når jeg sitter å ser på konkurransebildene nå derimot… Så føler jeg egentlig ikke at det har skjedd en dritt. De øverste bildene er fra NM i oktober, og de nederste er fra Oslo GP i april, de konkurransene jeg var tynnest, og som jeg tenker at avslører mest…skuldre2.jpgJeg har vært ganske opptatt av å øke belastning/sett/reps uansett hva jeg har trent , men den eneste skulderøvelsen det er kult å være sterk i (synes jeg) er stående militærpress med stang. Så nå skal jeg la meg inspirere av artikkelen, og tyne det jeg kan ut av denne fine muskelen så den vokser seg enda rundere og finere frem mot september:)

Hva er DIN favorittøvelse for skuldrene??sidehevskulderpress

 

Legg igjen en kommentar

