Verdens beste (17. mai)

Først: KAKEN
2013-05-17 17.18.30Verdens beste laget på kakemix. Det vil si helt uten sukker, smør og hvetemel. Jeg har aldri lagd originalen før, og var derfor ekstra spent på hvordan det her kom til å gå. Det var i tillegg litt impulsivt, selv om jeg har tenkt litt på det en stund… Uansett! Kakemiksen er blandet med 100 g mager kesam, 1/2-1 ts vaniljepulver, 3 hele egg og en eggeplomme. Røra bredte jeg utover i en stor (trodde jeg…) langpanne, men jeg så jo etter at den var ferdig at jeg kunne brukt en som var enda større. Kaka ble høy! Over kakerøra hadde jeg marengs pisket av 5 eggehviter, og 4-5 ss sukrinmelis, samt hakkede mandler. Jeg pisket eggehvitene halvstive først, før jeg hadde i søtningen litt etter litt. Stekte den på 175 grader i en halv time. Det så først ikke ut som det gikk så bra, men etter at den fikk avkjølt seg ble det veldig bra. Da var det bare å dele den i to, og legge delene oppå hverandre med vaniljekrem i mellom. En kombinasjon av utålmodighet og ikke helt optimalt blandingsforhold gjorde at min sprakk litt, men du kan jo kjøpe sukkerfri vaniljekrem i butikken. Tror jeg i alle fall..?

2013-05-17 08.44.35

Og verdens beste på verdens beste 17. mai passet veldig bra. Det ble en utrolig fin dag fra start til slutt. Vi startet med frokost hos Marianne, før turen gikk videre til byen for å først se barnetoget, spise is, og deretter se borgertoget. Det var utrolig bra vær, og den første ordentlige sommerdagen kom faktisk på selveste 17. mai i år. Bladene på

2013-05-17 12.27.31

trærne poppet og det var bare kjempefint!

Hjemme var det bare baking og et lite skifteshow for å være klar for hageparty. Turen hjem fra byen i bunad krevde en dusj, det var så varmt! Og det kunne ikke vært bedre forutsetninger for en vellykket grillfest i går. God mat, nydelig vær, digg temperatur og fantastiske folk – det blir stemning av sånt. Etter at sola hadde gått ned og det ble litt kjøligere var det bare å fyre opp på bålplassen, så vi satt ute et godt stykke ut i natten. Ein skal ikke sova bort sumarnatta…

Jeg angret litt for at det ble så sent da klokka ringte i dag tidlig for at jeg skulle komme meg på jobb, men det ble en veldig bra dag på jobben også. Det var ikke så travelt, men det var veldig enkle kunder og tiden gikk kjempefort. Etter jobb skulle jeg levere bilen jeg kjørte hjem i går, og bestemte meg for å gå en liten omvei på tur hjem. Den omveien ble på 1 time og 45 minutter, da jeg bestemte meg for å gå Ladestien. Kjempegodt å kjenne sjølukta, og ikke minst lukta av grillmat fra alle som spiste pinsemiddagen sin langs ruta.

2013-05-18 19.24.21

Så det ble grilling på meg også etter at jeg kom hjem. Jeg har en liten bordgrill som går på gassbrennere, som passer perfekt ute på min lille balkong. Der ble jeg i grunnen sittende noen timer, til sola forsvant bak en sky og det ble litt kjøligere. Å ha den der lille balkongen nå på sommeren, med sola hele ettermiddagen og kvelden… Det er jammen litt luksus!

20130518_192530Nå har jeg 3 dager fri, og de skal brukes til å sove nok, trene litt og kanskje gjøre noen små endringer på dietten. Men før jeg legger meg i kveld skal jeg ha med meg resultatene på MGP. Heia Norge!

 

Legg igjen en kommentar

