Blomkålmos og et lite frysetips

Hverdagen består av små gleder… En av disse er for tiden blomkål til 10 kr på Rema 1000. Jeg er med andre ord ikke så veldig vanskelig å glede:)

Moste grønnsaker er noe jeg ofte spiser som tilbehør til både kjøtt og fisk, fordi det er lettvint og ikke minst veldig godt. På diett har det blitt kokte grønnsaker most sammen med litt krydder – men nå som konkurransene er over og jeg har tatt inn litt flere matvarer i kostholdet igjen så er det bittesmå justeringer som høyner konsistens og smak ganske mye.

Blomkålmos

2013-10-07 22.01.53– 1 blomkål
– 2 store ss cottage cheese
– 1 ss kokosmelk
– revet muskat – et MUST!
– hvitløk etter smak (jeg bruker 2 fedd)
– salt&pepper
– evt kapers

Del blomkålen i biter, og kok den mør. Ha alle ingrediensene i en beholder og mos det sammen med en stavmixer. Ha litt kapers over hvis du liker det – jeg synes det setter en frisk smak på mosen. Jeg spiste det sammen med roastbiff og ketchup søtet med stevia, som jeg har kjøpt i Sverige. Mulig det finnes i Norge også..? Den smaker i alle fall godt!

IMG_93561 ss kokosmelk… Hva gjør man med resten? Jeg bruker sjelden opp en boks før den blir dårlig, så jeg har funnet ut at det fungerer veldig bra å fryse ned. Jeg heller melken over i silikonformer, og vet at en bit er ca 10 gram. Veldig fint når man er sin egen husholdning:)

Jeg har gjort det samme med avocado, og det fungerte like bra. Det er jo ganske energitette matvarer, og det er jo ikke alltid man vil bruker alt med en gang. Og jeg prøver å ikke kaste så mye mat, så denne løsningen er genial for meg:)

Har du noen supertips du vil dele med meg?

5 tanker på “Blomkålmos og et lite frysetips

    • Jeg tar utgangspunkt i den dietten jeg har fulgt de siste to månedene, men har tatt inn litt flere matvarer. Jeg spiser så mye grønnsaker jeg vil, og målet er jo å øke energiinntaket gradvis sånn at forbrenningen får lov til å henge med. Jeg er jo bare meg, så hva jeg spiser og ikke spiser påvirker ingen andre. Men for all del, i kveld har jeg vært sammen med venninnene mine og spist reker – med både loff og majones:)

    • Neida:) Målet er å øke inntaker gradvis, så da må jeg jo nødvendigvis ha litt kontroll. Det er like mye for å vite at det er nok. Har jo vært gjennom deg et par ganger før.. Så tror og håper at det blir bra denne gangen!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s