Tilbake til gamle rutiner… Fredagspizza!

Jeg innbiller meg at jeg ikke er noe rutinemenneske. Men jeg er jo det jeg også, om så et urutinert et… Hvis det er noe som heter det?

Folk må gjerne spise så mye taco de vil på fredag – men jeg vil mye heller ha pizza. Og jeg skal aller helst ha lagd den selv. Som forrige fredag, så denne. Pizza er ofte en restemiddag for min del, og det er jo absolutt ikke dumt:)

Når jeg lager pizza til meg selv kan jeg jo også passe litt på hvor mye det er og hva som er oppå. Det er bare 3 uker siden NM og dietten var ferdig, så jeg prøver å ha ganske god kontroll de aller fleste dagene. Det har jo gått bra så langt, og jeg har ikke lagt på meg så veldig mye. Jeg tåler litt mer, men det er ikke nødvendig. Energien er bra og jeg er glad, og da kan det jo bare fortsette å være sånn, er dere ikke enig?

Det jeg tar utgangspunkt i på en sånn dag, er makroen. Det vil si sammensettingen av proteiner, karbohydrater og fett. Så, for å lage deigen bytter jeg for eksempel ut den mengden ris jeg egentlig skulle hatt med speltmel og fiberfin og lager deig på vanlig måte, med litt mindre olje enn vanlige oppskrifter. Tomatsaus og dagens «grønne» fyll; rødløk, ananas, soltørket tomat og ruccola, går under grønnsaker og holdes langt unna kjøkkenvekta. 2 egg byttes lett med 50 g revet mozarella, det er omtrent identisk energiinnhold! Av proteinkilder har jeg kylling, men byttet ut ca halvparten av den med mager kesam som jeg lagde hvitløksdressing av. Vanskeligere er det ikke – men det smakte helt fantastisk godt!

Kyllingen krydret jeg med en ukjent hjemmelaget kryddermix… Jeg TROR det er denne (men om det ikke er det, så er denne også veldig god!):

  • IMG_94331 ts hvitløkssalt
  • 1 ts løksalt
  • 2 ts spiskummin
  • 1 ts cayennepepper
  • 2 ts chilipepper
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 ts aromat
  • 1/2 ts sukrin

Tomatsausen er hvitløk frest i litt olivenolje, hakkede tomater, chili, balsamicoeddik, oregano, basilikum, timian, sukrin, salt og pepper. Den koker mens deigen hever, så det tar liksom ikke noe ekstra tid å lage den selv. Og SÅ mye bedre, både på smak og innhold enn det du får ferdig.

Hvitløksdressingen er mager kesam, litt steviaketchup, sitron, hvitløk, salt, sukrin og persille. *røre-røre-ferdig*

Så – det var pizzaen. I dag blir det litt annerledes på kostholdsfronten. Jeg skal ut og spise en sen lunsj med Kristine, og så blir det forhåpentligvis en eller annen form for middag servert på høstfesten til Trondheim Torg. (Hvis ikke er det kort vei hjem, haha!) Men aller først venter trening med Stine – og i dag tror jeg det blir litt mer vanlig styrketrening igjen. Skal bare ha meg en veldig stor og sterk proteinkaffe før vi starter, for jeg var så gira da jeg la meg i går. Satt oppe og planla neste års påskeferie. Det blir hverken sjø eller fjell, for å si det sånn… 😉

Ha en fin lørdag!

Kristine♥

 

Legg igjen en kommentar

