Julekuler med sjokolade, peanøtt og- karamellsmak

Det kommer vel ikke som noe sjokk at det var denne kombinasjonen som vant???

IMG_9902Jeg har lagd havregrynkuler tidligere etter en oppskrift på funksjonellmat.no, men denne gangen ville jeg lage min egen lille vri! Og i tillegg til sjokolade, så ble det fort peanøtter og karamell som fikk ta del i selskapet. Det er og blir, i alle fall i min verden, en uslåelig kombinasjon av godsaker.

IMG_9904– 150 g havregryn
– 70 g smør (jeg brukte bremykt)
– 75 g sukrin gold
– 20 g kakao
– 20 g peanøttmel
– 2 ss varmt vann
– 1 ts pulverkaffe
– 2 ts yacon sirup (eller noe annet søtt og seigtflytende)
– 10 dråper stevia karamell

Kna alt sammen til en deig (bruk gjerne plasthansker – det gjør det litt mindre klissete), og form små kuler. Legg de på et brett eller fat, og sett de i fryseren til de er kalde.

IMG_9903sukkerfri melkesjokolade
 maldonsalt
– hakkede peanøtter
Hakk peanøttene. Smelt sjokolade forsiktig over vannbad, og rør inn maldonsalt. Dypp kulene først i sjokolade, og deretter i nøttene. De kalde kulene vil gjøre at sjokoladen stivner raskt.

Oppbevar i kjøleskap. Jeg har bare en ting å si. GOD jul 😀

IMG_9901


 

 

Legg igjen en kommentar

