Full fres og fullkorns pitabrød!

Herlig helg. Herlige treningsøkter. Herlig selskap. Og ikke minst: herlig mat!

Jeg har hatt fri fra jobb, så jeg har ikke gjort stort annet enn å rydde bort jula, trene og spise:)
image

I går ettermiddag hadde jeg en date med Nora på HIT. Det er jo innredet som et utested, så det er ikke feil å være der på lørdagskvelden. Rygg og skuldre fikk gjennomgå, og siden vi hadde en middagsdate etter treningsøkta avslutta vi med 45/15 – 20 drag. Slitne og sultne dro vi hjem til meg, og det ble en late night dinner – med dessert!
image

Jeg serverte indiske kjøttboller som du finner oppskriften på her. I tillegg lagde jeg grove nanbrød – jeg kjøpte nemlig sammalt spelt i stedet for fint, så da ble det sånn…
image

– 1/2 pakke gjær
– 1 ts natron
– 1 ss olje
– 1 ts salt
– 1/2 dl fingervarmt vann
– 1 ts karve
– 1/2 dl matyoghurt
– 2-3 dl sammalt (eller fint) speltmel
(Målene er ca-mål. Den ble til litt på slump…)

Bland gjær, natron, salt og yoghurt, la det bruse litt. Tilsett omje og fi gervarmt van , før du blander inn karve og mel. Sett deigen til heving mens du lager resten.

Forvarm ovnen til 225°. Del deigen i 4 og kjevle ut 4 brød. (Jeg bakte de ut på Fiberfin siden jeg ikke hadde fint mel). Disse kan du godt la heve litt under et klede, for da vil de blåse seg opp inni ovnen. Vi gadd ikke vente på det, så her gikk de rett i ovnen! Ta på litt vann før du setter de inn. Men de ble myke og gode, nok en slumpesuksess fra meg;)

Med storfint besøk hadde jeg selvfølgelig en liten dessert på lur:) Jordbærfromasj!
image

– 100 g jordbær
– 1 egg
– 1 ss sukrin
– 40 g myoprotein med jordbærsmak
– 1 ts eplesidreddik
– 1, 5 + 2 ss vann

Bland gelatinpulveret med 1,5 ss vann i en liten skål og la det svelle. Bland egg og sukrin til eggedosis. Tilsett jordbær (jeg brukte opptinte frossenbær, de er jo ganske soft i konsistensen), proteinpulver og 2 ss vann. Sett gelatinblandingen i en bolle varmt vann så den blir litt mer flytende. Bland den inn i fromasjblandingen. Hell over i glass og sett kjølig.
image

Det ble et langt nachspiel etter lørdagsdiscoen, så vi måtte sove utpå litt i dag. Da var det tilbake til gymmet, for å gjøre ferdig overkroppen med bryst og armer, pluss biiiiittelitt mage. For ikke å glemme geriljacardio på mølla!!
image

Det passet veldig fint å bli invitert på lutefiskmiddag hjemme hos familien. Vi feiret Mormor sin 90-årsdag sist helg, men den egentlige bursdagen er i dag. Så her jar dere et livefoto mens jeg sitter i spfaen og mobilblogger:
image

Jula varer forhåpentligvis ikke helt til påske. Da blir det i alle fall ikke noe konkurranser på meg :p

One thought on “Full fres og fullkorns pitabrød!

Legg igjen en kommentar

