Fredag – it’s pizzatime!

Greit nok. Ny by. «Ny» jobb. Men det egentlig ingenting som er så veldig nytt… Fredag og pizza, selvfølgelig! Tacoen kan spises alle andre dager. Pizza og for så vidt, men den hører mest hjemme på fredag, i alle fall i min verden. Nå jobber jeg sent i kveld så da fremskyndet jeg bakingen litt og spiste pizza i går – da var det jo fri og jeg hadde goood tid på kjøkkenet! Jeg har byttet ut pizzasteinen med en pizzaovn, noe som gjør det enda lettere å lage god pizza! Denne fredagen leverer jeg en veldig smakfull pizza med kjøttboller. Jeg sier bare hallo spekeskinke og soltørkede tomater – helt sykt hvor mye smak det setter!

IMG_0398

Bunn 75 g mel (hvete- eller spelt), 25 g fiberfin, 1/2 pakke tørrgjær, en klype salt, litt olje og lunkent vann. Bland det tørre. Tilsett olje og litt og litt vann til en passe konsistens. Eltes godt, og settes på et lunt sted til heving mens du gjør klar fyllet. Bunnen blir jo selvfølgelig ikke like klebrig og smooth som en deig med bare vanlig mel og masse olje, men du kan kjevle den flat, og den blir sprø og god!

Tomatsaus 1/2 boks hakkede tomater, hvitløk, olje, balsamicoeddik, sukrin, salt, krydder og urter etter eget ønske. Fres hvitløken i litt olje, før du tilsetter tomatene og krydder (jeg brukte cayennepepper og paprikapulver), og lar det koke sånn at værsken reduseres. Sausen kan koke for seg selv mens du gjør klart det andre. Smak til med balsamicoeddik, sukrin, salt og pepper til slutt.

Fyll kjøttboller av karbonadedeig, hvitløk, salt og pepper (skal kun brunes i panna, la de steke ferdig i ovnen), hamburgerrygg i strimler, vårløk, soltørkede tomater, mais og ananas, litt fetaost, og selvfølgelig litt revet (lett)ost. La gjerne bunnen steke litt først, så tåler den bedre det våte fyllet. La kjøttbollene og kjøttstrimlene ligge på toppen, så blir de skikkelig gjennomstekt.

Stek på pizzastein, i pizzaovn – eller på en stekeplate i en helt vanlig ovn!

IMG_0400

Dressing – som jeg stort sett alltid lager den; mager kesam, litt lettmajones, hvitløk, sukrin, sitron/lime, tørket persille og salt.

Ha på dressing og ruccola – så mye du bare får plass til! Det er jo så godt:)

IMG_0402 IMG_0403

 

 

 

2 thoughts on “Fredag – it’s pizzatime!

    • Hvor god pizzaen blir kommer an på veldig mange ting – men jeg synes bunnen blir sprøere… Det blir litt mer som italiensk pizza (i alle fall hvis du lager en helt vanlig pizzabunn med olje og hvitt mel:)

Legg igjen en kommentar

